Russian Public sector: Social Studies, Statistics And Publications. №3, November 2016

29 November 2016

Social policy is the basis for the development of any society. Improving the quality of citizen’s lives, the improvement of ecology and the environment, health, education and culture is a vital aspect of the work of state structures. With good reason V.V. Putin in his last message to the Federal Assembly stated, “the whole meaning of our  politics is the personal improvement of people’s lives and the multiplication of human capital as the main wealth of Russia”.  

Despite the lack of consumer confidence, the real situation of cases in the Russian society in 2016 leaves huge prospects for the growth. As sociological research shows, the index of consumer confidence still remains much lower than in 2014 and the real wealth of the population continues to decrease. This could be attributed to the increasing overall population and a higher proportion being significantly less wealthy.Uncovered unemployment is widespread and practices such as enforced vacations without salary resulting in a decreasing level of wages are becoming a more common practice.

However, despite of the negative situation outlined above, there are also some positive effects resulting from the crisis. In this period where we are seeing an overall reduction in living standards, Russian’s are beginning to take a more cautious approach to the planning of personal and family budget’s and with this we are seeing an increase in the overall level of financial literacy and financial product knowledge. The experts opinions vary with regards to the outlook and likewise their forecasts for 2017. However, the majority are optimistic and give hope for the recovery of the Russian economy and therefore an increase in the living standards of the population. 

Type of publication: Industry report

Related publications

Чужой пример заразителен: интернет-отзывы мотивируют россиян покупать
19 November 2021

Отзывы в интернете становятся одним из ключевых инструментов продвижения на рынке: 71% россиян, приобретающих товары онлайн, ориентируются на мнение других покупателей, а треть (35%) сами оставляют отзывы на свои покупки. Таковы результаты исследования Аналитического центра НАФИ. 


НАФИ и Google выяснили, как цифровые платформы помогают развивать креативное предпринимательство в России
10 November 2021

Большинство креативных предпринимателей (82%) считают цифровые платформы – в первую очередь, Instagram, ВКонтакте, YouTube – эффективными инструментами для развития и увеличения прибыльности бизнеса. Таковы результаты всероссийского исследования о вкладе цифровых платформ в развитие креативных индустрий и поддержку креативного предпринимательства в России.


Чистые воздух, вода и почва – «три кита» хорошей экологии по мнению россиян
27 October 2021

Национальный проект «Экология» входит в число нацпроектов, о которых россияне осведомлены лучше всего. Каждый третий россиянин слышал о реализации в их регионе программ по защите природы и улучшению экологической ситуации. Экологическая осознанность общества влияет на деятельность крупных организаций, и соответствие компаний ESG-критериям (англ. environmental – экология, social – социальное развитие, governance – корпоративное управление) становится приоритетом. Об этом свидетельствуют результаты исследования Аналитического центра НАФИ. 



За пандемию россияне увеличили расходы на товары для домашних животных
4 October 2021

В пандемию россияне увеличили расходы на содержание домашних животных – стали покупать для них больше товаров (аксессуаров, наполнителей, одежды и пр.). При этом расходы на услуги ветеринаров сократились.

The methods used

Внимание!

Нам стало известно о ряде случаев мошенничества, когда людям звонят или пишут от лица сотрудников НАФИ и предлагают заработать на криптовалютах и ценных бумагах. Пожалуйста, будьте бдительны! Мы не обращаемся к клиентам с подобными предложениями. О фактах мошенничества, пожалуйста, сообщайте нам.